Bakom matchdagen - så jobbar vi för en trygg kväll på Hovet
Publicerad:

Det ser enkelt ut från läktaren. Lamporna släcks, introt rullar på kuben, någon slår första slaget mot sargen och 6 000 svartgula lungor tar ton. Men långt innan första åket värms upp och första tacklingen delas ut har en helt annan kedja redan gått igång. Den som ser till att matchdagen på Hovet faktiskt fungerar, och känns trygg, för alla som kliver in genom entrén.
Under de senaste åren har AIK Hockey steg för steg skruvat upp arbetet kring trygghet och service runt matcherna. Nytt säkerhetssamarbete, satsning på SLO-funktion, matchdagshjältar, publikvärdar och en familjeprofil med Kids Zone på Hovet. Allt är pusselbitar i samma bild: att du ska kunna komma hem till Hovet och bara fokusera på hockeyn.
SLO - länken mellan läktare och klubb
Ett av de tydligaste stegen under 2025 är att AIK Hockey numera har en fysisk SLO (Supporter Liaison Officer) på plats. Efter dialog med supportrar beslutade klubben att komplettera sin digitala SLO-lösning med en person som faktiskt finns där, i korridorerna och på läktargångarna, när det gäller som mest.
Under hösten presenterades Kenneth Andersson som ny SLO i AIK Hockey. Hans uppdrag är att finnas på plats vid större matcher på Hovet och utvalda bortamatcher, vara kontaktlänk mellan läktare, arrangemang och klubbledning - och bidra till en trygg och positiv matchdagsupplevelse för alla svartgula.
Rollen är ganska enkel att beskriva, men svår att ersätta. SLO:n är:
● länken mellan supportergrupper, klubbledning och arrangör
● ett ansikte utåt som supportrar kan vända sig till med frågor och synpunkter
● ett extra stöd när det uppstår lägen där dialog behövs snabbare än ett mejl eller pressmeddelande
Tanken är att mycket ska kunna lösas i mötet. På läktargången, utanför sektionen, i pausen. I stället för att missförstånd växer till konflikter ska Kenneth kunna plocka ner temperaturen, förklara beslut och föra vidare åsikter åt båda håll. Där någonstans, i det där mellanläget, skapas ofta trygg matchdag på riktigt.
Tarantsec vid grindarna
Parallellt har AIK inlett ett nytt samarbete kring säkerheten på matcherna. Från och med den här säsongen är Tarantsec ansvariga för säkerheten inne på Hovet vid AIK:s evenemang.
Tarantsec är ett av Sveriges större säkerhetsföretag inom evenemangssäkerhet, med lång erfarenhet från konserter, festivaler och idrottsevenemang. För AIK betyder samarbetet två saker:
- Kontinuitet på Hovet. Bolaget är redan väl inkört i arenan och vet hur flöden, sektioner och logistiken fungerar.
- Mer fokus på upplevelsen. När en erfaren aktör tar hand om den formella säkerheten kan klubben lägga mer kraft på helheten – publikvärdar, service, Kids Zone och matchdagshjältar som skapar känslan i arenan.
I AIK:s och Hovets matchinformation betonas helheten runt arrangemanget. Och för den som har frågor, inte minst yngre supportrar, går det att vända sig till publikvärdar eller SLO för att prata om allt från säkerhet och ordningsregler till sådant som som alkohol, vitt snus och tobak.
Entréköer, visiteringar och väskkontroller är sånt publiken mest märker av när det strular. När det fungerar bra tänker man knappt på det. Målet är att säkerheten ska finnas där i bakgrunden, men aldrig ta över huvudnumret på isen.
Matchdagshjältar och publikvärdar - de osynliga lagdelarna
AIK Ishockey är långt mer än det som syns på isen. Runt varje hemmamatch jobbar då som sagt ett stort gäng funktionärer för att göra arrangemanget så trevligt som möjligt på Hovet. Publikvärdar, entrépersonal, ismakare och teknik. Alla är de delar av klubbens osynliga laguppställning.
På senare tid har föreningen dessutom börjat prata om ”matchdagshjältar” - personer som hjälper till med allt från Kids Zone till loger, specialarrangemang och företagshockey. Det är de som:
● ställer i ordning båsen inför företagsmatcher och aktiviteter på isen
● bemannar Kids Zone och håller koll på att alla små gnagare har det bra
● tar emot gäster i loger och VIP-miljöer
● ser till att Hovet känns välkomnande redan i trappan upp mot läktaren
De får kanske sällan rubriker, men utan dem blir det ingen hel matchdag. I praktiken är de en förlängd arm av värdegrundsarbetet ”Mitt Bästa Jag” där AIK pratar om att alla i föreningen, på alla nivåer, har ett ansvar för hur klubben upplevs.
Kids Zone, Gnagis och barnpriser
Trygg matchdag handlar också om vem som känner sig välkommen. Där har AIK under flera år jobbat med en tydlig familjeprofil på Hovet. Familjesektioner, Kids Zone och Gnagis är idag en självklar del av matchdagarna.
På familjesektionerna är syftet enkelt. Här ska det vara lätt att ta med barnen på hockey. På utvalda matcher utökas familjeplatserna, barnbiljetter erbjuds till extra förmånliga priser och aktiviteterna runt isen blir fler.
I Kids Zone, i anslutning till familjeområdena, finns lekhörna, spel, skottaktiviteter och möjligheten att träffa Gnagis både före nedsläpp och i pauserna.
En trygg matchdag = samma passion på läktaren
Allt detta: SLO, Tarantsec, publikvärdar, matchdagshjältar, Kids Zone är egentligen bara olika sätt att försöka lösa samma uppgift. Att Hovet ska vara en plats där lusten att gå på hockey är större än oron för stök, strul eller otydliga regler.
Passionen på Hovet ska finnas kvar. Det är därför vi går dit. Men när en kväll, på och runt läktaren, också känns trygg, välorganiserad och välkomnande - ja, då har AIK:s matchdagslag bakom kulisserna gjort sitt jobb minst lika bra som de fem på isen.